Hle, Lučanů hrdé plémě! Bijte je, až zvítězíte.       2021-04-10

Občas je dobré vyrazit na výlet a trochu si vyvětrat hlavu. Obzvlášť, pokud jsme delší dobu uzavřeni kvůli virům-covidům.

.. nohama stíráš rosu na kolejích..Vše probíhalo dle platných ..Přírodní památka Otvovická skálaJaro se probouzíVýlet Tursko 2021

A tak se v sobotu scházíme v Kralupech, kam někdo dorazí vlakem, někdo zkratkou po kolejích. Vyrážíme po červené okolo zákolanského potoka a kromě pár "mostů" je naše první zastávka na Otvovické skále, pěkné vyhlídce nad údolím se zajímavou stepní flórou. A třeba i vzácným koniklecem. Po seběhnutí pokračujeme do Otvovic, kde uhýbáme k našim hlavním cílům výpravy, starodávným mohylám. První se jménem Erz nacházíme za vesnicemi Holubice a Kozinec. Spíše jen odhadujeme, jak asi tak mohla být velká a už zkratkou přes pole míříme k Tursku. V uličkách této vesničky nacházíme pěknou cukrárnu a tak neodoláme a dáváme si kafíčko se zmrzlinou a navrh laskonku ... luxusní záležitost.

Kostel Narození Panny Marie - HolubiceVýlet Tursko 2021Příjemná zastávka na kávičkuSpokojený VlastikBlížíme se vrchu Krliš

wikipedia.org: Lucká válka Po smrti knížete Křesomysla vládl Neklan. Neklan byl bázlivý, mírný a snažil se udržovat dobré vztahy s vladykou Lučanů Vlastislavem. Spolu ujednali mír, který ale porušil Vlastislav útokem na Neklanovy vesnice. U Levého Hradce se podařilo Čechům porazit Lučany, za přispění Lemuzů, Litoměřiců a Děčanů. Po této porážce se snažil Neklan domluvit s Vlastislavem, ale ten se přesto snažil znovu shromáždit vojáky na další bitvu. Češi se mezitím shromáždili a čekali na Neklana. Ten místo sebe poslal do bitvy hrdinu Čestmíra (v Kosmově kronice Tyr), oblečeného v Neklanově knížecím plášti, kukle a sedícího na Neklanově koni. Čestmír vedl vojáky k Tursku, kde se odehrála rozhodující bitva. Lučané vedli mnoho psůvlkůovčáků a vlkodavů, jiní nosili na ramenou dravé ptákysokolyrarohy a káňata. "Hle, Lučanů hrdé plémě! Bijte je, až zvítězíte." - pronesl Tyr před bitvou u Turska. V bitvě ptačí křídla zatemnila oblohu. Podle pověsti Čestmír (Tyr) zabil Vlastislava, přišel o svého koně a nakonec byl sám zabit. Češi povzbuzení Čestmírovým vítězstvím vyhráli bitvu a postavili mu zde pomník, který má být na Krliši. V bitvě se střetlo asi dvacet tisíc mužů, což byla desetina tehdejšího obyvatelstva na území dnešních Čech.- pronesl Tyr před bitvou u Turska.

Pahorek KrlišPohodička s Kounickým Mouřenínem.. a také trocha toho bastlení nesmí chybět..Nákup květin cestou - zmoudřeli jsme, nebo se víc bojíme?

Po svačině se proplétáme novou zástavbou a stoupáme upravenou alejí na vrcholek Krliš. Dle pověstí mohyla na počest statečného bojovníka Tyra, který nebojácně vedl čechy k vítězství proti hamižným Lučanům. V blízkosti nacházíme táborové místo, trochu to tam poklidíme, rozděláme oheň a upečeme buřtíky, které dochutí kounické pivko. Po obědové pohodičce ještě v Tursku dokupujeme zásoby na další cestu a nějakou tu pozornost domů. Finální "sestup" k řece jsem si ještě okořenili výstupem na rozhlednu "Libová Libčice" a ochutili mňamkou z místní pizzerie. :-) A pak už jen kousíček na nádraží, vlakem do Kralup a pěšmo domů.

Roušky došly..Stožár Libové LibčiceMenší občerstvení cestou. a pak že mi to nepůjde!Konec výletu v KralupechZalogováno.

Vlastik

Přidání vlastního komentáře k této akci